Studio •A•A•P• | Masker Lessen

Stacks Image 197

Het masker
Om een masker geloofwaardig te spelen, zul je zelf geloofwaardig moeten zijn. Met een masker op, spreekt het lichaam altijd de waarheid maar komt het overeen met het verhaal dat jij wilt vertellen? Je zult namelijk eerst je eigen masker af moeten zetten.
Het doel van het werken met maskers is dat maskers een bewustzijn van fysieke manieren kan bevorderen. Het masker laat je als het ware de weg naar binnen vinden, het laat je luisteren naar jezelf en contact maken met de beweging van je lichaam.
Onder het volle masker wordt niet gesproken. Je zult daarom sneller ontdekken hoe je kunt communiceren met je lichaam. Door het gesproken woord uit te schakelen, zal iets anders het verhaal moeten gaan vertellen: het lichaam.
Je zult ontdekken waarom een masker wel tot leven komt en waarom soms niet. De magie van het masker heeft te maken met de eerlijkheid en oprechtheid van de speler ónder het masker en zijn kennis van de boodschap die het lichaam meebrengt. Maskerspel is lichaamstaal.

Onder het masker
Maskers zijn onmisbaar voor elke acteur. Zowel het interieur van de acteur wordt aangesproken als het fysieke lichaam van de speler. Voor beiden geldt; minder spreken, meer studie van de beweging. Maskerspel is over het algemeen een grote fysieke uitdaging voor het lichaam en vraagt oefening en tijd.

Van neutraal tot karakter
Zelf werk Ik al geruime tijd met maskers en ik heb inmiddels ontzettend veel van ze geleerd. Ik werk met drie sets volle maskers Daar zit een opbouw in. De maskers worden uiteindelijk aangekleed en krijgen attributen en een decor om ze te helpen in hun geloofwaardigheid.
Uiteindelijk zullen we met de karaktermaskers kleine scenes spelen.
De halve maskers, waarbij wel gesproken wordt, zullen ook aan bod komen als middel om je stem te koppelen aan de beweging die daarbij vrij komt.
De expressieve Trestle maskers, waarmee ik graag werk, zijn karaktermaskers die karakter uitbeelden met een specifieke emotie of reactie. Het masker wordt automatisch geassocieerd met conflict en disharmonie.

Het masker als middel
In eerste instantie ben ik gaan werken met maskers omdat ik ze als middel gebruikte om de speler meer in contact te laten komen met de (onbewuste) bewegingen van het lichaam.
Ik ben ze daarom in eerste instantie in mijn clownslessen gaan gebruiken als hulpmiddel. Inmiddels hebben de maskers mijn volledige interesse gewekt en heb ik ze een eigen plek gegeven in mijn lesprogramma.

Maskerlessen zijn bedoeld voor mensen die:
  • het masker en daarmee zichzelf willen bestuderen
  • nieuwsgierig zijn naar de taal van het lichaam en wat het vertelt
  • hun verhaal (willen) vertellen
  • willen leren te improviseren
  • theater (willen) maken
  • (clini) clown willen worden
  • zich willen verdiepen in theatrale kracht

Meerdaagse lessen
De meerdaagse lessen zijn ontwikkeld voor mensen die in korte tijd, diep onder willen duiken in het thema. De ervaring leert dat wanneer je als speler meerdere dagen achterelkaar aan het werk bent, de lessen wat intenser ervaart. De mensen die zich opgeven voor een meerdaagse komen meestal overal vandaan. Na twee dagen werken, heft de groep zich weer op. Voor het maken van nieuwe contacten, uitbreiden van je netwerk en om je te laten inspireren door de veelzijdigheid van de mensen die komen, zijn meerdaagse trainingen absoluut van toegevoegde waarde.
Een meerdaags is daarbij praktisch te volgen wanneer je van ver moet komen.

Wekelijkse lessen
De wekelijkse lessen zijn geschikt voor mensen die opzoek zijn naar lessen in kleinere porties. De ervaring leert dat wanneer je nog niet zo bekend bent met het theaterspel, deze kleine hoeveelheden onderzoeksmateriaal precies genoeg is om het te kunnen begrijpen. Bovendien werk je met een vaste groep mensen die je wekelijks ziet. Dat zorgt ervoor dat je ook elkaar beter leert kennen tijdens de lessen. Dit laatste, sociale aspect, zorgt ervoor dat de instap wat lager is dan in de meerdaagse trainingen.
Wekelijkse lessen zijn daarbij praktisch te volgen voor mensen die in de buurt wonen van de studio.

(Voor lesdata, zie programma)

Joscha de Boever

Adres Studio:
Brusselstraat 1,
2034 RM Haarlem

Postadres:
Johan Wagenaarring 5,
2033NZ Haarlem
GSM: 06-42493428